Jullie kennen Hans als vaste deelnemer bij de Ashtanga lessen. Hij volgde met veel enthousiasme de cursus van Linda en zag ook de aarzeling van deelnemers om met Mysore lessen te beginnen. In een mail kreeg ik een aantal tips voor jullie die te mooi zijn om voor mezelf te houden. Vind je mysore dus nog spannend, lees dan hier de tips van Hans:

Hans Marse

De voordelen van mysore lessen:

  • Je kunt meer rekening houden met je eigen lichaam en ambities. Eigen tempo (ademhaling) en alternatieve opties die beter passen bij je lichaam/geest op dit moment.
  • Er is meer gelegenheid om de focus te houden bij jezelf.
  • Er is meer gelegenheid om vragen te stellen en uitleg te ontvangen.
  • Je kunt de andere asana’s oefenen waar we in de geleide lessen niet aan toe komen.

Hoe ga je om met mogelijke hindernissen:

  • Een mysore les is niet voor gevorderden. Mysore is een les waarin jouw persoonlijke behoeften en tempo voorop staan. Alle niveau’s zijn welkom.
  • Het belangrijkste is om lekker te werken en voldoening te halen uit deze les. leg jezelf dus niet teveel druk op.
  • Neem je voor om lekker je eigen gang te gaan, te beginnen met je eigen tempo/ademhaling.
  • Hoeveel asana’s je allemaal doet hangt af van je motivatie en energie op dit moment. Go with the flow en doe wat je aan kan.
  • Maak je niet druk om de volgorde. Die is er niet voor niets, maar die is ook niet heilig.
  • Er zijn genoeg printjes die je helpen om de standaard volgorde te volgen. Dit is de grote lijn :
    • Warming up (zonnegroeten);
    • Rekken door buigen (voorwaarts gesloten benen, zijwaarts gespreide benen gestrekt en gebogen; voorwaarts gespreide benen; handen op de rug);
    • Balans
    • Schouders
    • Zittende houdingen
    • Eindhoudingen
  • Spieken bij je buren mag, als je de volgorde niet meer weet.
  • Een houding overslaan mag ook, hij schiet je misschien later wel weer te binnen en dan doe je hem alsnog.
  • Probeer eens een nieuwe houding, ook al is die nog niet aan de beurt. Zo blijf je voortgang boeken en komt de realisatie van de halve serie dichterbij.

Anderzijds zijn er ook duidelijke voordelen van een geleide les in vergelijk met een mysore les:

  • Doordat we alles in hetzelfde tempo en op dezelfde wijze doen versterkt dat het wij-gevoel.
  • Het wij-gevoel stimuleert ons om dat te doen wat we alleen niet, of slechts met veel tegenzin, doen. Je stijgt dus een beetje boven jezelf uit.
  • Dankzij de les zijn we een uur intensief bezig en dat waarderen we erg. We hoeven even niet op te letten en laten zich gewoon in de flow meevoeren met de energie van de docent, heerlijk. Het gaat als vanzelf maar ondertussen wordt het lichaam soepeler en sterker, we hebben even afleiding, en voelen ons na afloop weer lekker opgeladen.
  • Je krijgt veel aanwijzingen/correcties en die pik je allemaal op. Je blijft voortdurend bezig om elke beweging te perfectioneren, ieder op zijn eigen niveau.

Kortom alles is goed.

Wil je meer ervaringen lezen? Klik dan verder naar dit blog Mijn eerste mysore les.