De periode van menstruatie en zwangerschap wordt door iedere vrouw anders beleefd. Waar de één maandelijks alleen een opgezette buik heeft, ligt de ander 3 dagen op bed. Waar de één in de eerste maand van de zwangerschap al gevloerd is, huppelt de ander vrolijk tot de laatste dagen door. Ashtanga Yoga is oorspronkelijk alleen voor mannen, eigenlijk jonge jongens. Vrouwen waren zelfs niet welkom in de Shala tot Indra Devi in 1938 net zo lang aandrong tot ze werd toegelaten. Sindsdien gelden ook enkele richtlijnen voor menstruatie en zwangerschap in relatie tot de yoga practice.

Menstruatie

In deze Westerse 24-uurs maatschappij zijn we niet gewend om ons aan te passen aan onze maandelijkse cyclus. We zijn gewend om “gewoon” door te gaan en de veranderingen in het lichaam soms zelfs te negeren. In India wordt, zoals ook in vele andere culturen, wel waarde gehecht aan de cyclus en wat dit doet in het lichaam van een vrouw. De menstruatie wordt gezien als een periode van verhoogd bewustzijn en gevoeligheid. Een periode waarin je zowel fysiek als mentaal reinigt. Er wordt geadviseerd om rust te nemen om naar binnen te keren en het lichaam te voeden. De menstruatie wordt ook wel eens vergeleken met het seizoen van de winter, waarbij de hele natuur naar binnen keert om af te stoten wat niet meer nodig is en op krachten te komen om vervolgens in de lente weer te kunnen bloeien.

Hoe jij je maandelijkse periode beleeft en wat je wel of niet kunt doen bepaal je natuurlijk helemaal zelf. Vanuit de Ashtanga traditie wordt aangeraden de eerste 3 dagen van de menstruatie geen practice te doen (ladies holiday!). Bij deze vorm van yoga brengen we namelijk veel kracht in het gebied van de bekkenbodem, waar rond deze tijd toch al veel spanning is. We stuwen de energie omhoog, terwijl dit juist een periode is van loslaten en afvoeren. Je werkt de natuurlijke stroom van het lichaam dus tegen. Wil je toch graag je yoga-oefeningen doen, vermijd dan zolang je vloeit in ieder geval de omgekeerde houdingen zoals de schouderstanden en de hoofdstand. Naast de energetische werking, verandert hierbij ook fysiek de druk in het bekkengebied. Hierdoor kunnen de bloedingen heviger worden. Zeker in deze periode geldt: blijf luisteren naar je lichaam en respecteer je eigen grenzen.

Meer informatie over de vrouwelijke cyclus is te vinden in dit blog. Het boek “Vrouwenlichaam vrouwenwijsheid” van Dr. Christiana Northrup is een echte aanrader voor alle vrouwen.

Zwangerschap

Ashtanga yoga is geen goede vorm van yoga om te starten wanneer je zwanger bent. Wanneer je al langer deze vorm van yoga beoefend is het een mooie manier om je bewust te worden van alle veranderingen in het lichaam die een zwangerschap met zich meebrengt. Tijdens mijn eigen zwangerschappen leerde de practice me om de veranderingen in mijn lichaam en mijn eigen tempo te respecteren. Daarnaast was ik ontzettend dankbaar te zijn voor alles wat ik nog wel kon.Yoga tijdens zwangerschap en menstruatie - Léyoga

Een zwangerschap geeft veel veranderingen in het lichaam van een vrouw. Tijdens de eerste 3 maanden van de zwangerschap vind de innesteling plaats. Ashtanga yoga werkt veel met de bandha’s waardoor er kracht in de bekkenbodem komt. Het wordt sterk afgeraden om tijdens de eerste 3 maanden van je zwangerschap je practice te doen om deze innestelling niet te verstoren. Ben je zwanger neem dan contact met mij op, zodat we de lessen kunnen stopzetten en neem rust. Na de 3 maanden kunnen we samen kijken hoe je zwangerschap verloopt en geef ik je richtlijnen om de practice aangepast voort te zetten. Het kan ook zijn dat het tempo van de les te hoog voor je is of je ervoor kiest om een tijdelijk andere vorm van yoga te gaan doen zoals bijvoorbeeld zwangerschapsyoga of yin yoga. Wanneer je blijft doorgaan met Ashtanga yoga, vermijd je alle houdingen waarbij er druk komt op de buik of de bekkenbodem. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de twisten, de boot en lotushoudingen.  Wees voorzichtig in omgekeerde houdingen wanneer je last hebt van bloeddrukklachten of snel uit balans bent. Respecteer altijd wat je lichaam en je kindje je aangeven. Hoe verder je in je zwangerschap komt hoe meer je de bandha’s wilt loslaten om ruimte te maken voor de bevalling. Ook na de bevalling of een miskraam wordt aangeraden om 3 maanden rust te houden om de baarmoeder en de rest van het lichaam de tijd te geven om te herstellen. Wees je ervan bewust dat zolang je borstvoeding geeft je banden nog week zijn en er dus een risico is om te overstrekken.

Lees wanneer je zwanger bent ook dit artikel eens.